Samarbeta med företag – tjänster mot tjänster

Att byta tjänster är egentligen inte ett sätt att tjäna pengar, utan mer ett sätt att spara pengar, men det är helt klart värt att titta närmare på om du vill tjäna pengar på din blogg. Att samarbeta med företag är idag väldigt vanligt och något som både stora bloggare och mindre bloggare sysselsätter sig med. Här handlar det inte om att du gör något för företaget och sedan hamnar i skymundan, utan att du helt enkelt får något för företaget i utbyte mot att du skriver om dessa på din blogg.

Detta fenomen är otroligt vanligt i samband med mode och skönhetsbloggar. Det finns tusentals salonger eller modebutiker som vill få fler kunder och det bästa sättet att nå ut till dessa är genom bloggar som är kända för just denna målgrupp. Ett exempel på hur det kan gå till är att hör av dig till ett företag för att fråga om ett samarbete, t.ex. en skönhetssalong. Du får behandlingar till kraftigt reducerade priser i utbyte mot att du skriver positiva omdömen om dessa på din blogg. Det kan t.ex. handla om nagelvård, fillers och botox, ansiktsbehandlingar och mycket mer. Du får alltså något av företaget och företaget får något av dig.

Det är viktigt att det finns ett tydligt avtal mellan dig och företaget om du vill ge dig in på ett samarbete. Se till att det är ordentligt nedskrivet vad som krävs av dig, men även vad som krävs av företaget i fråga. En klädbutik kan t.ex. låta dig behålla kläderna kostnadsfritt om du gör reklam för vart du har handlat dessa och även skriver några rader om hur snabb leverans eller hur billiga priser som finns.

Återigen är det dina läsare och antalet besökare som du har som avgör om du kommer vara intressant för företag eller inte. Det finns ingen anledning för en skönhetssalong att ge dig gratis behandlingar om detta inte kommer att generera i att de själva får fler och nya kunder. Oavsett vilket sätt du väljer att tjäna pengar på din blogg är antalet läsare av största värde och därför bör du se till att först fokusera på denna punkt. Använd dig av bloggportaler, sociala media och vänner för att få folk att hitta till din blogg.