Bli egenföretagare med hjälp av din blogg

Drömmer du om att bli egenföretagare? Kanske har du redan ett varumärke via sociala medier, som vloggare eller bloggare. Nedan kan du läsa mer om hur du kan bli egenföretagare på en hobby. Samt andra som har lyckats och hur de har gjort.

Att låta bloggen bli en heltidssysselsättning

Om du verkligen vill satsa på att skapa ett företag av din blogg då finns det några smarta tips att utgå ifrån. För det första är det smart att börja litet, kanske behålla ett deltidsjobb eller plugga samtidigt som du försöker få igång ditt företag. När du har startat, kanske fixat ett startbidrag eller fixat din första sponsor, då är det dags att fokusera på att synas. Dels handlar det om att jobba med marknadsföring och se till att fortsätta skapa bra innehåll till dina kanaler. Och dels handlar det om att delta fysiskt vid olika evenemang.

Det är Dagny ett levande bevis på. Världens äldsta bloggare orkar fortfarande gå på premiär med permission från sjukhuset dock.

Det finns friheter som egenföretagare som du inte får uppleva någon annanstans. Exempelvis kan du jobba hemifrån om du skulle vilja det, eller från ett kontor om det är det du hellre föredrar. Oavsett om du vill jobba från Stockholm eller har ditt kontor i någon annan del av landet hittar du många bra alternativ på Workaround, dessutom får du bra erbjudanden som skräddarsys efter just det kontor som du behöver. Det gör dessutom att du kan hålla nere din budget till en början, innan ditt företag har tagit fart ordentligt.

Du har säkert hört många ställa frågan till bloggare av olika kategorier tidigare: Hur svårt kan det vara? Svaret är att det faktiskt är ganska svårt att lyckas formulera bra innehåll, göra bra marknadsföring och fixa en inkomst samtidigt.

Kända exempel

Det finns många exempel på personer som har blivit stora på att driva en blogg eller olika kanaler via sociala medier. Det mest kända exemplet i Sverige är förmodligen Isabella Löwengrip som började blogga redan som fjortonåring och som nu runt femton år senare driver en rad olika bolag både med hjälp av och genom sin blogg. Andra exempel är Underbara Clara, hon började också driva sin blogg tidigt, men har valt en annan nisch än vad Isabella Löwengrip har. Det finns gott om inspiration att hämta hos båda nämnda exemplen samt exemplen nämnda ovan. De är också frikostiga med att dela med sig av historier om hur saker har gott bra och vad som har gått mindre bra under deras bloggresor.

För vissa gick det snabbt utför, hon blev tvungen att sluta blogga och lever ett helt annat liv idag. Hon blev också känd redan som ung, men efter bara några år på topp så tog det ett plötsligt slut. Det är ett tempo, en situation och en bransch som inte passar alla.